LPG technicky

Typy LPG

Systém s centrálním směšovačem

Pokud máte vůz vybaven karburátorem, pak stačí jednoduchý systém s centrálním směšovačem, jehož hlavní výhodou je nízká pořizovací cena, která začíná na cca 10.000,- Kč. Máte-li vůz se vstřikováním a řízeným katalyzátorem je třeba zařízení doplnit řídicí jednotkou. Cena je pak zhruba dvojnásobná. Nevýhodou jsou pak technické parametry - nižší výkon a vyšší spotřeba než u systémů vyspělejších.

Systém sekvenčního vstřikování

Nyní nejlepším systémem, určeným pro moderní automobily, je systém sekvenčního vstřikování plynu. Na rozdíl od předchozího systému jsou zde elektronicky řízeny trysky zajišťující vstřikování plynu do válců. Při použití tohoto systému se výkon motoru při provozu na plyn blíží provozu na benzín. Cena za montáž tohoto systému se pohybuje od 30 000,- Kč.

Komponenty LPG

Řídící jednotka

Vyhodnocuje signály senzorů motoru, plynového reduktoru, které upravené předává dál jako sekvenční signály vstřikovačům plynu podle požadovaného výkonu. Jednotka průběžně kontroluje a nastavuje poměr míchání plynu a vzduchu.
Kromě toho, zařízení ještě obsahuje diagnostické programy a umožňuje automatické přepnutí na benzín po vyprázdnění nádrže plynu. Řídící jednotky se zpravidla vyrábí ve dvou verzích: pro 4 a více válcové motory.

Čidlo tlaku

Čidlo tlaku posílá informaci řídící jednotce o rozdílu mezi tlakem na vstřikovačích a v sání motoru. Na základě této informace řídící jednotka koriguje složení směsi a nastavuje účinnost filtru.

Přepínač volby režimů

s vestavěným měřením hladiny množství plynu v nádrži

Funkce přepínače:
Volba plyn/benzin s indikací pomocí LED (např. červená-benzín, zelená-plyn)

Filtr plynu (plynná fáze)

Nachází se mezi reduktorem a vstřikovači. Jeho úkolem je filtrovat LPG v její plynné fázi. Filtr obsahuje vložku, která zabezpečuje 80% filtrace. Doporučuje se výměna vložky po 20.000 km.

Reduktor

Úkolem reduktoru je zabezpečit odpaření kapalného plynu, redukovat tlak a zabezpečit konstantní hodnoty v průběhu provozu. Reduktor je membránový dvoukomorový typ, doplněný teplovodním výměníkem, vnitřním bezpečnostním ventilem a zavíracím elektroventilem se zabudovaným filtrem. Obsahuje čidla tlaku a teploty, která jsou nezbytná pro přípravu optimálního množstva LPG.

Vstřikovač

Je to vlastně elektromagnetický ventil, který pouští - uzavírá dodávku plynu do válců přes trysky v sacím potrubí. Jeho otevírací doba je velice malá a přibližuje se rychlosti benzínových vstřikovačů. Podle výkonu motoru se mění průměry trysek.

Nádrže LPG

Nádrž lze umístit dvěma způsoby. Buď válcová nádrž zabere místo v zavazadlovém prostoru, nebo toroidní nádrží umístěné místo rezervního kola. Toroidní nádrž má zvláštní tvar a je zajímavé, že například v Itálii tento druh nádrže preferuje 60% majitelů vozů přestaveb na LPG.  

Nádrže jsou různých velikostí a s rostoucí sítí LPG čerpacích stanic se snižuje poptávka po velkých nádržích. Již není nutné montovat 90ti litrové nádrže, většina zákazníků se spokojí s 45-60 litrovými nádržemi.

Dnes již nepatří rezerva mezi povinnou výbavu, pokud s sebou vozíte opravnou sadu.